Друк
27.11.2020

Зниження вагонної складової тарифу на перевезення зернових вантажів викликане виключно ринковою ситуацією

Зниження вагонної складової у тарифі на перевезення зернових вантажів залізницею країни викликане виключно ринковою ситуацією, а не окремими рішеннями керівництва АТ «Укрзалізниця». Компанія звертається до засобів масової інформації із проханням не маніпулювати певними фактами.


Так, у ЗМІ з’явилась інформація про те, що ніби у жовтні 2019 року ціна за користування вагоном-зерновозом сягала 3 тис. грн. Насправді у жовтні минулого року ціни на зерновози Укрзалізниці становили 1136 грн за добу. У той же час ринкові ціни на зерновози у середньому складали 1415 грн за добу, при цьому навантаження зерна у вагони Укрзалізниці складало 43%.

Слід зазначити, що до липня 2020 року Укрзалізниця утримувала таку ж ціну на зерновози, при цьому ринкові ціни знизилися до 210 грн за добу, відповідно частка навантаження у вагони УЗ впала до 1%. Тому Укрзалізниця з метою збереження конкурентоспроможності та утримання на ринку перевезень була вимушена розпочати зниження цін на використання вагонами до ринкової, це логічні і мотивовані дії, які повинні вживатися у такій ситуації кожним гравцем ринку.

Крім цього, зважаючи на критичність ситуації, що склалася, вантажовласникам було запропоновано альтернативне отримання послуг за договором з узгодженими строками та обсягами перевезень, за умовами яких зерновози надавались для використання за зменшеною  вартістю в залежності від запланованих обсягів перевезень на визначений термін. Цього, на жаль, виявилось недостатньо, і вже з серпня поточного року було розпочато роботу щодо подальшого приведення цін на зерновози до рівня ринкових, за результатами якої у вересні вони були встановлені на рівні 800 грн за добу, проте все одно залишались дорожчими від вагонів інших власників.

Враховуючи, що і цього виявилось недостатньо для повернення АТ «Укрзалізниця» на ринок перевезень вантажів у зерновозах, з метою збільшення обсягів навантаження, а також частки парку вагонів перевізника та доходних надходжень в процесі надання послуг з перевезення, у жовтні поточного року вартість зерновозу Укрзалізниці знизилася до 650 грн за добу, вартість зерновоза на ринку – 587 грн за добу. Це дало змогу збільшити відсоток навантаження у вагони Укрзалізниці з 1% до 20-23%.

Також викликає подив теза, що з’явилась у ЗМІ про нібито отримані збитки від зниження ціни зерновозу. Зазначаємо, що доходи Укрзалізниці від використання зерновозів товариства збільшились завдяки тому, що в ринку з’явилася зацікавленість у них через їх конкурентоспроможну ринкову ціну. Так, у серпні 2020 року, коли рівень ставок плати за зерновози був максимальним, було перевезено 10,9 тис. зерновозів, за що отримано 125,2 млн грн (з ПДВ). Зниження рівня ставки до 800 грн за добу на вагони перевізника у вересні 2020 року до очікуваного позитивного результату не призвело, оскільки на ринку в той же час ці вагони коштували 685 грн за добу, тому товариство вимушене було приймати подальші рішучі кроки.

Так, зменшення ставки плати за використання зерновоза лише починаючи з третьої декади жовтня дозволило збільшити обсяги перевезення у зерновозах товариства до 11,2 тис. вагонів, доходні надходження – до 113,5 млн грн за місяць, а впродовж останнього місяця (з 20.10.2020 до 18.11.2020) вже до 14,4 тис. вагонів і 145 млн грн, що свідчить про збільшення доходів товариства за умови встановлення конкурентоспроможної ціни на вагон.

Порівняння ж отриманих доходів з аналогічними періодами минулого року є принаймні не коректним, оскільки через пандемію значно знизились показники роботи як Укрзалізниці, так і економіки держави в цілому, а доходи прямо пропорційно залежать від обсягів перевезень. Рівень ставки плати за вагон у цій ситуації не є коректним показником.

За словами директора департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» Івана Хор’якова, на ринку протягом останнього часу спостерігається збільшення парку вагонів-зерновозів не тільки Укрзалізниці, а й приватних компаній, що призводить до загострення конкуренції між операторами рухомого складу.

«При будь-якому загостренні конкуренції у кінцевому випадку виграє споживач і врешті-решт Україна, підвищуючи конкурентоспроможність нашої зернової продукції на світовому ринку за рахунок зниження логістичних витрат», - резюмував він.