Друк
18.02.2014

Заборгованість обласних держадміністрацій перед залізницями за перевезення у січні пільговиків у приміському сполученні перевищила 19 млн грн.

За перший місяць року у приміському сполученні залізниці України перевезли пасажирів пільгових категорій на 21,4  млн грн., а отримано від обласних адміністрацій – 2,13 млн грн. або 9,9% від суми, яка підлягає компенсації. Луганська, Дніпропетровська, Харківська, Черкаська, Херсонська, Львівська, Тернопільська, Волинська та Закарпатська область не заплатили залізницям взагалі.

На сьогодні лише декілька областей розрахувалися за перевезення пільговиків. Найбільший рівень розрахунків у Кіровоградської – 140%, Сумської – 124,2% та Полтавської областей – 99,3%.

Найбільша заборгованість у мегаполісів: Києва, Київської області та Харкова, Харківської області. Зокрема, найбільше коштів за результатами першого місяця 2014 року недоотримала Південно–Західна залізниця – 6,2 млн грн., яка перевезла пільговиків на суму понад 6,4 млн грн. (компенсовано лише 3,5%). Це пояснюється заборгованістю Київської міської та обласної державних адміністрацій: КМДА лише за результатами року, що розпочався, повинна відшкодувати Південно–Західній залізниці 2,09 млн грн. (без урахування перевезень «міською електричкою»), а не перерахувала нічого; Київська область отримала послуг з перевезення пільгових категорій населення  на 2,05 млн грн., а відшкодувала залізниці лише 35 тис. грн.

Не краща ситуація із розрахунками м. Харкова та Харківської області, мешканцям яких надано послуг із перевезення за пільговими тарифами на 2,9 млн грн. Південній залізниці не надійшло жодних компенсацій від  Чернігівської, Кіровоградської, Донецької та Луганської областей.

Львівська залізниця перевезла пасажирів пільгових категорій на 4,3 млн грн та отримала компенсацій 12%; Придніпровська надала послуг на 3,6 млн грн. (компенсовано 0,2%). Рівень розрахунків із Донецькою залізницею також становить 0,2%, хоча пільговиків перевезено на 1,9 млн грн.

Найбільша сума компенсацій Одеської залізниці – 37,2%, яка перевезла пільговиків на 1,4 млн грн.

 


Довідка.   

Недоотримання коштів за вже надані послуги з перевезення пільговиків, систематичне невиконання Закону України «Про залізничний транспорт» щодо спільної участі в закупівлі рухомого складу для приміських перевезень та відсутність компенсацій за соціальні тарифи значно поглиблює проблему приміських перевезень.

На залізницях України у повному обсязі надається пільговий проїзд 26 категоріям громадян. Пільгові категорії громадян становлять близько 70% від усіх перевезених пасажирів у приміському сполученні. Збитки залізничного транспорту загального користування від використання пільгових тарифів повинні відшкодовуватися залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Постійна заборгованість залізницям України за перевезення пільговиків, стабільно низький рівень покриття витрат доходами у приміському секторі – ця негативна тенденція зберігається із року в рік – не дає змоги вчасно і у необхідній кількості оновлювати застарілу техніку. Зношеність приміського рухомого складу залізниць України складає: електропоїздів – 80,3% і  дизель-поїздів – 93,1%.

Зношеність електропоїздів, а відповідно зменшення приміського електротранспорту – дуже  чутливе, соціально значуще питання. Залізниця не в змозі самостійно і власним коштом розв’язувати проблему системної організації приміського сполучення в регіонах.