Друк
24.02.2017

ПАТ «Укрзалізниця» формує замовлення для побудови пасажирських вагонів на 2017 рік

ПАТ «Укрзалізниця» на 2017 рік заплановано замовити оптимальний за своїми технічними та економічними характеристиками рухомий склад. Політика Укрзалізниці з 2002 року і нині орієнтована на вітчизняного виробника пасажирського рухомого складу.

ПАТ «Укрзалізниця» вважає звинувачення одного з виробників щодо замовлення застарілої конструкції візків пасажирських вагонів необґрунтованими. Товариство очікує від ПАТ «КВБЗ», щоб підприємство максимально локалізувало виробництво вагонів з орієнтацією на вітчизняного виробника елементів вагонів, а також сприяло б впровадженню ремонтно придатних систем вагону з надійними експлуатаційними характеристиками.

За період експлуатації пасажирських вагонів побудови ПАТ «КВБЗ» з’ясувалося, що вони  мають багато недоліків, на усунення яких галузь витрачає додаткові кошти. Як повідомили у Департаменті пасажирських перевезень далекого сполучення ПАТ «Укрзалізниця», за більш ніж десятирічну експлуатацію пасажирських вагонів побудови ПАТ «КВБЗ», з 2002 року, виникало багато технічних проблемних питань, які продовжують виникати час від часу. Зокрема, системними є проблеми виходу з ладу модуля перетворювача ПЕВК, блоків БАЕД та ВИП. Це зумовлює невиправдано великі витрати на ремонт зазначеного обладнання (вартість ремонту одного блоку становить майже 15 тис. грн.), а також ненадійну роботу системи кондиціювання повітря та всієї енергосистеми в цілому. Також часто виходить з ладу високовольтне опалення внаслідок пробою плати чутливого контуру. Так, відключається кондиціонер, час від часу відбувається збій програми управління кліматичної установки. Кондиціонери працюють в ручному режимі. Окрім того, трапляються виходи з ладу вакуумних туалетних систем, протікають баки водопостачання і потребують ремонту, а насоси системи опалення та пожежогасіння взагалі одноразові та не підлягають ремонту.

Існує низка проблемних питань, які необхідно вирішувати, та  недосконалості конструкції, які потребують модернізації. Наразі 21 пасажирський вагон виробництва КВБЗ, що експлуатує Укрзалізниця має конструктивні особливості візка (моделі 68-7007/7012), які можливо відремонтувати лише на цьому заводі. Компанія змушенаКомпанія змушена звертатися до ПАТ «КВБЗ» з проханням закупівлі того чи іншого вузла або деталі  у кожному окремому випадку.  Це призводить до нераціонального використання рухомого складу, коли нові вагони тривало простоюють в очікуванні постачання запасних частин. До того ж це перешкоджає проведенню планових ремонтів вагонів силами депо, де собівартість ремонту складає 150-300 тис. грн,  а ремонт одного вагона в  ПАТ «КВБЗ» складає близько 2 млн грн., хоча завод не забезпечує справний стан  вагонів під час експлуатації навіть в гарантійний період. Підтвердженням цього є те, що після деповського ремонту вагонів з дисковими гальмами у 2015 році 15 вагонів з 19-ти  у 2016-2017 роках, які знаходяться на післяремонтному гарантійному обслуговуванні,  відставлялися від експлуатації  і простоювали загалом 580 діб, або в середньому кожен вагон - 39 діб. Для того, щоб Укрзалізниця могла закуповувати вагони на візках з дисковими гальмами, їхня  конструкція повинна бути придатною для ремонту в умовах депо.

ПАТ «КВБЗ» не дотримано термінів побудови та здачі в експлуатацію вагонів у 2016 році  згідно з встановленими термінами да договором (з 21 вагону було побудовано 9 вагонів, решту перенесено на 2017 рік). За невиконання своїх договірних зобов’язань ПАТ «Укрзалізниця» було направлено позов до суду на відшкодування збитків.

Довідка:

За період незалежності України було закуплено 583 пасажирські вагони (в середньому 23 вагони на рік при щорічній потребі до 150 пасажирських вагонів) за кошти Укрзалізниці. З даної кількості було закуплено 340 пасажирських вагонів виробництва ПАТ «КВБЗ» (58,3%).

З моменту освоєння будівництва нових вагонів ПАТ «КВБЗ», з 2002 року по лютий 2017 року, всього закуплено 439 пасажирських вагонів, з них 340 побудови ПАТ «КВБЗ» (77,5%).

Крім того у 2014 році було закуплено два двосистемні електропоїзди  ЕКр1 №001 та ЕКр1 №002 (2012 року побудови), які наразі експлуатуються регіональною філією «УЗШК».