Друк
17.08.2017

Т.в.о. голови УЗ Євген Кравцов: Системи, яка виключала б можливість зловживань, в УЗ не створено

Тимчасово виконуючий обов'язки голови правління ПАТ "Укрзалізниця" Євген Кравцов:
- Якими будуть ваші перші кроки на новій посаді?
- Я сконцентрирую свою увагу, в першу чергу, на двох моментах. По-перше, на операційному управлінні - зараз потрібно буде максимально ефективно впоратися з сезонним піком навантаження. Моє призначення відбулося в розпал сезонного перевезення зерна. Це найскладніший період в роботі компанії протягом будь-якого календарного року. Фактично, у цей період кожен рік проходить перевірка компанії на міцність. Крім того, курортний сезон добігає кінця, туристи почнуть масово повертатися з відпочинку. Також скоро поїдуть на навчання студенти. В результаті, і на пасажирське господарство різко зросте навантаження. Щоб ефективно пройти пік перевезень, необхідно буде оперативно вирішувати проблеми з ремонтом вагонів і локомотивів. Це буде впливати на роботу УЗ вже зараз. По-друге, я хочу сконцентруватися на системних реформах. Тут є кілька напрямків. Перше - це реформа корпоративного управління. В останні час було багато шуму з-за перепідпорядкування УЗ. Але за всіма цими скандалами ми забуваємо найголовніше - реформа корпоративного управління УЗ так і не була закінчена. Була розпочата корпоратизація, створені органи управління, але на цьому ми власне і застопорилися. Прем'єр-міністр жорстко поставив завдання закінчити цю реформу, а саме: створити незалежну наглядову раду та умови для її обрання. Це один з ключових пріоритетів. Без реформи управління не можна говорити про стабільну роботу УЗ. В цьому питанні я розраховую на допомогу ЄБРР. Другий блок реформи - це пасажирські перевезення. Сервіс, дійсно, не на вищому рівні. Нам необхідно провести швидкі зміни, причому в самих базових речах. Необхідно поліпшити стан вагонів, їх збирання, якість постільної білизни. Я буду вимагати дуже швидкого наведення порядку в пасажирських перевезеннях. Ще один блок реформ стосується вантажних перевезень. Скажу прямо - хочу почати свою роботу з діалогу з представниками українського бізнесу, з основними клієнтами. Моя позиція була і полягає в тому, що ми повинні стати партнерами, а не перебувати в підлеглому положенні. Я сподіваюся досягти позитивного рішення про індексацію тарифів на вантажні перевезення вже в цьому році. А з наступного року моя мета в тому, щоб поміняти принципи зміни тарифів. Необхідно перейти до індексної зміни тарифів - кожен рік вони повинні будуть змінюватися в залежності від зміни індексу промислових цін. Це буде об'єктивний механізм індексації тарифів. Фото: Євген Кравцов має намір відновити переговори з бізнесом і розібратися з тарифами на перевезення.
  - Коли планується підвищення тарифів у цьому році і на скільки?
- Зараз говорити передчасно. Я планую відновити переговори з бізнесом. Я сподіваюся, що це питання ми вирішимо протягом місяця - двох. Я очікую, що за цей же час буде прийнятий фінансовий план УЗ на 2017 рік.
- Уточнить, будь ласка, коли планується прийняття фінплану? Уже серпень, а фінплан на поточний рік Кабмін так і не прийняв.
- Питання фінплану і тарифів пов'язані. Фінансові показники в проекті фінплану повинні корелювати із зміною тарифів. - Які фінансові результати будуть закладені у фінплан на 2017 рік? - Зараз йде коригування проекту фінплану на цей рік. Поки що за підсумками поточного року УЗ планує отримати один мільярд гривень чистого прибутку.
- Один мільярд гривень чистого прибутку закладався у проект фінплану і на початку цього року?
- Ні. Тоді ми розраховували на підвищення тарифів на 22-25% в середині року. Це дало б можливість УЗ отримати більше чистого прибутку, ніж обговорюється зараз.
- Чи плануються зміни в капітальних інвестиціях УЗ на цей рік? Раніше в УЗ заявляли про те, що в 2017 році буде закуплено дев'ять тисяч вантажних вагонів. Чи залишаються ці плани в силі?
- Зараз існують операційні проблеми з розміщення замовлень у сторонніх виробників вагонів. Мій план оновлення парку вантажних вагонів полягає в наступному. По-перше, на кінець року ми повинні виробити близько трьох тисяч нових вантажних вагонів на підприємствах, які належать УЗ. Про це раніше повідомлялося. По-друге, на кінець року ми повинні укласти контракти з незалежними виробниками вагонів на виробництво трьох-чотирьох тисяч вантажних вагонів за власні кошти УЗ. Але ці плани будуть залежати від того, чи вдасться нам індексувати тарифи.
- Тобто, планується тільки укладення контрактів, а самі поставки будуть у наступному році?
- Ні. Вже є кілька проведених тендерів. За ним поставки повинні початися вже зараз. Крім того, є багато зірваних тендерів, які необхідно оголосити заново. Чи зможемо ми отримати вагони від виробників з цих тендерів, буде залежати від того, як вони пройдуть, і скільки у нас буде грошей. Крім того, повертаючись до питання про капітальні інвестиції, необхідно активізувати переговори з ЄБРР, який пропонує УЗ кредит на будівництво ще трьох тисяч вантажних вагонів. Ми плануємо підписати контракт з ЄБРР за цим кредитом до кінця року.
- Поставлю організаційний питання. До нинішнього призначення ви займали посаду першого заступника міністра інфраструктури та голови наглядової ради УЗ. Чи правда, що вас сьогодні звільнили з посади першого заступника міністра інфраструктури?
- Згідно з українським законодавством, не можна суміщати посаду керівника правління УЗ з вищевказаними посадами. Тому 9 серпня Кабмін звільнив мене з посад першого заступника міністра інфраструктури та голови наглядової ради. Таким чином, зараз я тільки тимчасово виконуючий обов'язки голови правління УЗ.
- Вас призначили керувати УЗ на період проведення нового конкурсу на голови правління УЗ. Скільки часу піде на його проведення?
- Я сподіваюся, він пройде максимально швидко. Для того, щоб розробити критерії конкурсу та провести його прозоро, необхідно кілька місяців. Але, наприклад, в Адміністрації морських портів України конкурс не оголошується вже більше року. Тобто, є прецеденти, коли конкурси довго не оголошуються.
- Хто вам запропонував зайняти пост керівника УЗ?
- Якщо поглянути на європейський досвід, то в разі відходу з посади керівника такого рівня як голови правління, цей пост нерідко займає голова наглядової ради.
- Власне, а чому Войцех Балчун звільнився?
- Мені досить складно давати оцінку. Наскільки я знаю, на це вплинули особисті причини.
- Це рішення могло бути наслідком конфліктом з міністром інфраструктури Володимиром Омеляном і перевіркою УЗ правоохоронними органами?
- Конфлікт із Володимиром Омеляном був досить давно. Я впевнений, що конфлікт вимотував Войцеха Балчуна і міг вплинути. Але це не той фактор, який схилив чашу терезів. Що стосується перевірок правоохоронних органів, то вони були завжди. Це важливий і потрібний елемент для боротьби з корупцією в УЗ. Але про причини краще запитати у Войцеха Балчуна.
- Як ви можете прокоментувати збільшення кількості перевірок правоохоронними органами УЗ?
- Мені здається, їх не стало більше. Їх просто більш активно обговорюють. Перевірок і кримінальних справ було досить багато і раніше. Ми будемо співпрацювати з усіма правоохоронними органами, щоб навести порядок в УЗ. Але якщо говорити про корупцію в УЗ, то, я вважаю, сама компанія зсередини повинна змінити свій підхід до боротьби з цим явищем. Зараз в УЗ є тільки служба безпеки, яка займається виявленням негідників. Але ефективної системи, яка виключала б можливість зловживань, в УЗ, на жаль, не створено. А в корпоративному світі існують загальноприйняті механізми, наприклад, так званий, compliance office, який відповідає за правильність побудови і роботи різноманітних процедур та систем у компанії, що і дозволяє уникнути проявів корупції. Тому я бачу в пріоритеті і створення такої системи попередження корупційних ризиків в найкоротші терміни. Якщо, наприклад, у процедурі закупівель існує можливість зловживань, то, скільки б ми негідників не ловили за руку, що вони комусь підіграють на тендерах, то все одно такі будуть, оскільки є пролом в системі. Щоб боротьба з корупцією дала ефект в довгостроковий перспективі, ці проломи необхідно виключити.
- Як саме будете виключати ці дірки?
- Всі моменти, де є ризик корупції, повинні відслідковуватися незалежним органом - compliance office, який буде працювати всередині УЗ, але не матиме прямого підпорядкування одній особі в УЗ, навіть голові правління. Це буде зроблено для того, щоб уникнути тиску на цей орган. Він буде звітувати тільки перед усім правлінням, наглядовою радою та акціонером - Кабміном. У своєму звіті він буде прямо вказувати, що, наприклад, у таких-то і таких-то процедурах тендерів є прогалини, якими можуть скористатися корупціонери. Крім того, цей орган буде пропонувати варіанти зміни системи, щоб прибрати ці корупційні ризики.
- Чи варто очікувати від вас якіхось кадрових змін в УЗ?
- Однозначно будуть зміни, пов'язані з поточним менеджментом компанії. Підкреслю, що є дуже багато хороших фахівців, які прийшли на роботу в УЗ, але є і люди, до яких у мене є питання. У найближчі пару тижнів все стане зрозуміло в цьому плані. - Можете назвати прізвища співробітників УЗ, до яких у вас є питання? - Всьому свій час. - Чи очікувати змін у правлінні УЗ? - Питання щодо правління УЗ - поза моєю компетенцією. Я можу давати тільки рекомендації Кабміну, який в праві вирішувати, хто повинен працювати в правлінні.
- Нещодавно суд першої інстанції прийняв рішення про скасування перепідпорядкування УЗ від Міністерства інфраструктури до Міністерства економічного розвитку і торгівлі. Як ви можете це прокоментувати? З ким вам буде комфортніше працювати?
- Є офіційна позиція Міністерства юстиції, що Кабмін буде подавати апеляцію на це судове рішення. Для мене не має значення, кому буде підпорядковуватись УЗ. Говорячи про подібні спори, ми забуваємо про важливі речі, а саме - про питання корпоративної реформи УЗ. Пройшло вже майже два роки з моменту створення ПАТ "Укрзалізниця", але за цей час значних змін корпоративного управління таким підприємством не сталося.
- Що ще необхідно зробити?
- Нам необхідно, як я вже говорив, створити ефективно працюючу незалежну наглядову раду. Після цього правильно розподілити функції між акціонером - Кабінетом міністрів, наглядовою радою та виконавчим органом - правлінням компанії. І привести все у дію. В такому випадку УЗ зможе ефективно, стабільно і безконфліктно працювати на довгострокову перспективу.
- Не можу не запитати про проект стратегії розвитку УЗ, над розробкою якої працював Войцех Балчун. Цей документ так і не був прийнятий наглядовою радою УЗ. Яка доля цього проекту?
- Це була спільна робота правління і наглядової ради УЗ. Проект зараз знаходиться на стадії обговорення в Мінекономрозвитку. Процес, однозначно, буде активізований. Стратегія для УЗ є ключовим питанням. Компанія таких масштабів не може існувати без чіткого плану роботи на кілька років вперед.
- Нещодавно РБК-Україна писало про проблеми з доступом УЗ до держтаємниці. Як плануєте вирішувати цю проблему?
- Я - громадянин України. На посаді першого заступника міністра інфраструктури я отримав доступ до держтаємниці. Цей доступ збережеться за мною і на посаді керівника УЗ. Тому ця проблема буде вирішена.
- Яка у вас буде зарплата? Така як у Войцеха Балчуна?
- Не знаю. Відповідь тут проста. Півтора роки тому Кабмін встановив коридори зарплат для керівників державних підприємств. Вона залежить від розміру компанії, обороту, кількості співробітників. Можливо, в цьому коридорі буде і моя заплата.
- Коли ви розпочнете роботу на посаді керівника УЗ?
- Швидше за все, у четвер, 10 серпня. У всякому разі, планую вже на цьому тижні.
Повний текст читайте тут: https://daily.rbc.ua/ukr/show/vrio-glavy-uz-evgeniy-kravtsov-sistemy-kotoraya-1502316019.html
Уряд вчора задовольнив відставку глави правління державної залізничної компанії ПАТ "Укрзалізниця" Войцеха Балчуна. Він займав цю посаду з квітня минулого року і звільнився за власним бажанням. За словами прем'єр-міністра Володимира Гройсмана, який ніколи не приховував своєї лояльності до Балчуна, причиною відставки стали "особисті обставини". Обов'язки Балчуна буде тимчасово виконувати екс-глава наглядової ради УЗ Євген Кравцов. До вчорашнього дня він поєднував цю посаду з постом першого заступника міністра інфраструктури. Як і у Балчуна, у Кравцова складні відносини з міністром інфраструктури Володимиром Омеляном. Але незважаючи на те, що посадовець раніше вже просив уряд звільнити Кравцова, і на те, що обов'язки голови УЗ він виконує тимчасово, налаштований Євген Кравцов рішуче. Своїми планами на новій посаді він поділився з РБК-Україна. Вчора, 9 серпня, Кабінет міністрів звільнив Войцеха Балчуна з посади голови правління ПАТ "Укрзалізниця". За словами прем'єр-міністра Володимира Гройсмана, Балчун написав заяву за власним бажанням. Офіційною причиною такого кроку голова уряду назвав особисті обставини. "Я хочу подякувати йому за роботу, сказати про те, що я розумію, що він працював у досить важких умовах, це дуже складне підприємство, - заявив Володимир Гройсман. - Причиною подання цієї заяви є особисті обставини пана Балчуна". Войцех Балчун став одним з перших іноземних менеджерів, який очолив таке велике українське держпідприємство як "Укрзалізниця". Уряд призначив його на посаду голови правління УЗ 20 квітня минулого року. Як раніше писало РБК-Україна, у 2008-2013 роках Войцех Балчун займав пост президента найбільшого в Польщі логістичного вантажного залізничного оператора PKP Cargo. Крім того, з 2012 року як голова наглядової ради він займався порятунком майже збанкрутілої авіакомпанії LOT. Після цього він відійшов від управління компаніями і присвятив свій час музиці. В Україні на посаді керівника УЗ Войцех Балчун отримував щомісячний посадовий оклад у розмірі 461,6 тис. гривень. Але проблеми в роботі Войцеха Балчуна з'явилися вже через кілька місяців. В кінці року його роботу почав активно критикувати міністр інфраструктури Володимир Омелян. Конфлікт досяг апогею в січні, коли на засіданні Кабміну сталася публічна суперечка між міністром, Войцехом Балчуном і Володимиром Гройсманом. Прем'єр тоді активно захищав голову УЗ. Після скандалу в інтерв'ю РБК-Україна Омелян заявив, що підозрює про вплив деяких політиків на роботу держкомпанії. Зокрема, йшлося про голову транспортного комітету Ради Ярослава Дубневича. Міністр передав цілу теку з документами, що свідчать, на його думку, про корупцію в УЗ, в НАБУ. Уряд же незабаром прийняв рішення про перепідпорядкування УЗ Міністерству економічного розвитку і торгівлі. Але і після цього конфлікт між міністром і главою УЗ не вщухав. Володимир Омелян продовжував публічно наполягати на необхідності звільнення Войцеха Балчуна. Нещодавно про незадовільну роботу менеджменту УЗ заявили і в Генпрокуратурі. "Тиждень тому генпрокурор Юрій Луценко направив на ім'я прем'єр-міністра В. Гройсмана лист, в якому підкреслював неналежне виконання правлінням ПАТ "Укрзалізниця" покладених на них зобов'язань. І мав на те підстави. Зокрема, органами прокуратури та іншими правоохоронними органами на сьогодні розслідуються близько 90 кримінальних проваджень за фактами привласнення, розтрати, заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем посадовими особами ПАТ "Укрзалізниця"", - написала на своїй сторінці в Facebook прес-секретар генпрокурора Лариса Сарган. Кабмін планує шукати нового голови правління УЗ за допомогою конкурсу. "Ми відразу повинні оголосити новий конкурс на пошук кращого кандидата на управління цим важливим підприємством", - заявив вчора на засіданні уряду Володимир Гройсман. За українським законодавством, процес проведення конкурсу може зайняти кілька місяців. "Якщо є бажання - це можливо зробити протягом трьох місяців", - повідомив РБК-Україна Володимир Омелян. Сам чиновник радості з нагоди відставки Балчуна не приховував і навіть пообіцяв на своїй сторінці в Facebook "випити келих шампанського". У коментарі телеканалу "112 Україна" Омелян назвав звільнення голови УЗ "пірровою перемогою", і заявив, що "таке кадрове рішення повинне було бути ухвалене давно". Поки новий конкурс ще не оголошений, в Кабміні пішли на тимчасові заходи. Замість звільненого Войцеха Балчуна виконуючим обов'язки голови правління уряд призначив Євгена Кравцова. До призначення він працював першим заступником міністра інфраструктури та головою наглядової ради УЗ. Примітно, але і в нього був конфлікт із Володимиром Омеляном, після того як він, по суті, став на бік Войцеха Балчуна. Міністр інфраструктури навіть двічі вносив подання в Кабмін на звільнення Євгена Кравцова з Мінінфраструктури, перше з яких було подано відразу після січневого конфлікту на засіданні Кабміну. З Войцехом Балчуном РБК-Україна вчора зв'язатися не вдалося - він не відповідав на телефонні дзвінки. В інтерв'ю виданню Євген Кравцов, який планує приступити до своїх обов'язків на посаді голови УЗ вже сьогодні, розповів про те, які першочергові кроки він планує робити, і коли варто очікувати підвищення тарифів на вантажоперевезення, та про те, як він має намір боротися з корупцією в УЗ. Тимчасово виконуючий обов'язки голови правління ПАТ "Укрзалізниця" Євген Кравцов: - Якими будуть ваші перші кроки на новій посаді? - Я сконцентрирую свою увагу, в першу чергу, на двох моментах. По-перше, на операційному управлінні - зараз потрібно буде максимально ефективно впоратися з сезонним піком навантаження. Моє призначення відбулося в розпал сезонного перевезення зерна. Це найскладніший період в роботі компанії протягом будь-якого календарного року. Фактично, у цей період кожен рік проходить перевірка компанії на міцність. Крім того, курортний сезон добігає кінця, туристи почнуть масово повертатися з відпочинку. Також скоро поїдуть на навчання студенти. В результаті, і на пасажирське господарство різко зросте навантаження. Щоб ефективно пройти пік перевезень, необхідно буде оперативно вирішувати проблеми з ремонтом вагонів і локомотивів. Це буде впливати на роботу УЗ вже зараз. По-друге, я хочу сконцентруватися на системних реформах. Тут є кілька напрямків. Перше - це реформа корпоративного управління. В останні час було багато шуму з-за перепідпорядкування УЗ. Але за всіма цими скандалами ми забуваємо найголовніше - реформа корпоративного управління УЗ так і не була закінчена. Була розпочата корпоратизація, створені органи управління, але на цьому ми власне і застопорилися. Прем'єр-міністр жорстко поставив завдання закінчити цю реформу, а саме: створити незалежну наглядову раду та умови для її обрання. Це один з ключових пріоритетів. Без реформи управління не можна говорити про стабільну роботу УЗ. В цьому питанні я розраховую на допомогу ЄБРР. Другий блок реформи - це пасажирські перевезення. Сервіс, дійсно, не на вищому рівні. Нам необхідно провести швидкі зміни, причому в самих базових речах. Необхідно поліпшити стан вагонів, їх збирання, якість постільної білизни. Я буду вимагати дуже швидкого наведення порядку в пасажирських перевезеннях. Ще один блок реформ стосується вантажних перевезень. Скажу прямо - хочу почати свою роботу з діалогу з представниками українського бізнесу, з основними клієнтами. Моя позиція була і полягає в тому, що ми повинні стати партнерами, а не перебувати в підлеглому положенні. Я сподіваюся досягти позитивного рішення про індексацію тарифів на вантажні перевезення вже в цьому році. А з наступного року моя мета в тому, щоб поміняти принципи зміни тарифів. Необхідно перейти до індексної зміни тарифів - кожен рік вони повинні будуть змінюватися в залежності від зміни індексу промислових цін. Це буде об'єктивний механізм індексації тарифів.
- Коли планується підвищення тарифів у цьому році і на скільки? - Зараз говорити передчасно. Я планую відновити переговори з бізнесом. Я сподіваюся, що це питання ми вирішимо протягом місяця - двох. Я очікую, що за цей же час буде прийнятий фінансовий план УЗ на 2017 рік.
- Уточнить, будь ласка, коли планується прийняття фінплану? Уже серпень, а фінплан на поточний рік Кабмін так і не прийняв.
- Питання фінплану і тарифів пов'язані. Фінансові показники в проекті фінплану повинні корелювати із зміною тарифів.
- Які фінансові результати будуть закладені у фінплан на 2017 рік?
- Зараз йде коригування проекту фінплану на цей рік. Поки що за підсумками поточного року УЗ планує отримати один мільярд гривень чистого прибутку.
- Один мільярд гривень чистого прибутку закладався у проект фінплану і на початку цього року?
- Ні. Тоді ми розраховували на підвищення тарифів на 22-25% в середині року. Це дало б можливість УЗ отримати більше чистого прибутку, ніж обговорюється зараз.
- Чи плануються зміни в капітальних інвестиціях УЗ на цей рік? Раніше в УЗ заявляли про те, що в 2017 році буде закуплено дев'ять тисяч вантажних вагонів. Чи залишаються ці плани в силі?
- Зараз існують операційні проблеми з розміщення замовлень у сторонніх виробників вагонів. Мій план оновлення парку вантажних вагонів полягає в наступному. По-перше, на кінець року ми повинні виробити близько трьох тисяч нових вантажних вагонів на підприємствах, які належать УЗ. Про це раніше повідомлялося. По-друге, на кінець року ми повинні укласти контракти з незалежними виробниками вагонів на виробництво трьох-чотирьох тисяч вантажних вагонів за власні кошти УЗ. Але ці плани будуть залежати від того, чи вдасться нам індексувати тарифи.
- Тобто, планується тільки укладення контрактів, а самі поставки будуть у наступному році?
- Ні. Вже є кілька проведених тендерів. За ним поставки повинні початися вже зараз. Крім того, є багато зірваних тендерів, які необхідно оголосити заново. Чи зможемо ми отримати вагони від виробників з цих тендерів, буде залежати від того, як вони пройдуть, і скільки у нас буде грошей. Крім того, повертаючись до питання про капітальні інвестиції, необхідно активізувати переговори з ЄБРР, який пропонує УЗ кредит на будівництво ще трьох тисяч вантажних вагонів. Ми плануємо підписати контракт з ЄБРР за цим кредитом до кінця року.
- Поставлю організаційний питання. До нинішнього призначення ви займали посаду першого заступника міністра інфраструктури та голови наглядової ради УЗ. Чи правда, що вас сьогодні звільнили з посади першого заступника міністра інфраструктури?
- Згідно з українським законодавством, не можна суміщати посаду керівника правління УЗ з вищевказаними посадами. Тому 9 серпня Кабмін звільнив мене з посад першого заступника міністра інфраструктури та голови наглядової ради. Таким чином, зараз я тільки тимчасово виконуючий обов'язки голови правління УЗ.
- Вас призначили керувати УЗ на період проведення нового конкурсу на голови правління УЗ. Скільки часу піде на його проведення?
- Я сподіваюся, він пройде максимально швидко. Для того, щоб розробити критерії конкурсу та провести його прозоро, необхідно кілька місяців. Але, наприклад, в Адміністрації морських портів України конкурс не оголошується вже більше року. Тобто, є прецеденти, коли конкурси довго не оголошуються.
- Хто вам запропонував зайняти пост керівника УЗ?
- Якщо поглянути на європейський досвід, то в разі відходу з посади керівника такого рівня як голови правління, цей пост нерідко займає голова наглядової ради.
- Власне, а чому Войцех Балчун звільнився?
- Мені досить складно давати оцінку. Наскільки я знаю, на це вплинули особисті причини.
- Це рішення могло бути наслідком конфліктом з міністром інфраструктури Володимиром Омеляном і перевіркою УЗ правоохоронними органами?
- Конфлікт із Володимиром Омеляном був досить давно. Я впевнений, що конфлікт вимотував Войцеха Балчуна і міг вплинути. Але це не той фактор, який схилив чашу терезів. Що стосується перевірок правоохоронних органів, то вони були завжди. Це важливий і потрібний елемент для боротьби з корупцією в УЗ. Але про причини краще запитати у Войцеха Балчуна.
- Як ви можете прокоментувати збільшення кількості перевірок правоохоронними органами УЗ?
- Мені здається, їх не стало більше. Їх просто більш активно обговорюють. Перевірок і кримінальних справ було досить багато і раніше. Ми будемо співпрацювати з усіма правоохоронними органами, щоб навести порядок в УЗ. Але якщо говорити про корупцію в УЗ, то, я вважаю, сама компанія зсередини повинна змінити свій підхід до боротьби з цим явищем. Зараз в УЗ є тільки служба безпеки, яка займається виявленням негідників. Але ефективної системи, яка виключала б можливість зловживань, в УЗ, на жаль, не створено. А в корпоративному світі існують загальноприйняті механізми, наприклад, так званий, compliance office, який відповідає за правильність побудови і роботи різноманітних процедур та систем у компанії, що і дозволяє уникнути проявів корупції. Тому я бачу в пріоритеті і створення такої системи попередження корупційних ризиків в найкоротші терміни. Якщо, наприклад, у процедурі закупівель існує можливість зловживань, то, скільки б ми негідників не ловили за руку, що вони комусь підіграють на тендерах, то все одно такі будуть, оскільки є пролом в системі. Щоб боротьба з корупцією дала ефект в довгостроковий перспективі, ці проломи необхідно виключити.
- Як саме будете виключати ці дірки?
- Всі моменти, де є ризик корупції, повинні відслідковуватися незалежним органом - compliance office, який буде працювати всередині УЗ, але не матиме прямого підпорядкування одній особі в УЗ, навіть голові правління. Це буде зроблено для того, щоб уникнути тиску на цей орган. Він буде звітувати тільки перед усім правлінням, наглядовою радою та акціонером - Кабміном. У своєму звіті він буде прямо вказувати, що, наприклад, у таких-то і таких-то процедурах тендерів є прогалини, якими можуть скористатися корупціонери. Крім того, цей орган буде пропонувати варіанти зміни системи, щоб прибрати ці корупційні ризики.
- Чи варто очікувати від вас якіхось кадрових змін в УЗ?
- Однозначно будуть зміни, пов'язані з поточним менеджментом компанії. Підкреслю, що є дуже багато хороших фахівців, які прийшли на роботу в УЗ, але є і люди, до яких у мене є питання. У найближчі пару тижнів все стане зрозуміло в цьому плані.
- Можете назвати прізвища співробітників УЗ, до яких у вас є питання?
- Всьому свій час. - Чи очікувати змін у правлінні УЗ? - Питання щодо правління УЗ - поза моєю компетенцією. Я можу давати тільки рекомендації Кабміну, який в праві вирішувати, хто повинен працювати в правлінні.
- Нещодавно суд першої інстанції прийняв рішення про скасування перепідпорядкування УЗ від Міністерства інфраструктури до Міністерства економічного розвитку і торгівлі. Як ви можете це прокоментувати? З ким вам буде комфортніше працювати?
- Є офіційна позиція Міністерства юстиції, що Кабмін буде подавати апеляцію на це судове рішення. Для мене не має значення, кому буде підпорядковуватись УЗ. Говорячи про подібні спори, ми забуваємо про важливі речі, а саме - про питання корпоративної реформи УЗ. Пройшло вже майже два роки з моменту створення ПАТ "Укрзалізниця", але за цей час значних змін корпоративного управління таким підприємством не сталося.
- Що ще необхідно зробити?
- Нам необхідно, як я вже говорив, створити ефективно працюючу незалежну наглядову раду. Після цього правильно розподілити функції між акціонером - Кабінетом міністрів, наглядовою радою та виконавчим органом - правлінням компанії. І привести все у дію. В такому випадку УЗ зможе ефективно, стабільно і безконфліктно працювати на довгострокову перспективу.
- Не можу не запитати про проект стратегії розвитку УЗ, над розробкою якої працював Войцех Балчун. Цей документ так і не був прийнятий наглядовою радою УЗ. Яка доля цього проекту?
- Це була спільна робота правління і наглядової ради УЗ. Проект зараз знаходиться на стадії обговорення в Мінекономрозвитку. Процес, однозначно, буде активізований. Стратегія для УЗ є ключовим питанням. Компанія таких масштабів не може існувати без чіткого плану роботи на кілька років вперед.
- Нещодавно РБК-Україна писало про проблеми з доступом УЗ до держтаємниці. Як плануєте вирішувати цю проблему?
- Я - громадянин України. На посаді першого заступника міністра інфраструктури я отримав доступ до держтаємниці. Цей доступ збережеться за мною і на посаді керівника УЗ. Тому ця проблема буде вирішена.
- Яка у вас буде зарплата? Така як у Войцеха Балчуна?
- Не знаю. Відповідь тут проста. Півтора роки тому Кабмін встановив коридори зарплат для керівників державних підприємств. Вона залежить від розміру компанії, обороту, кількості співробітників. Можливо, в цьому коридорі буде і моя заплата.
- Коли ви розпочнете роботу на посаді керівника УЗ?