Друк
27.07.2017

УКРАЇНСЬКЕ ВБРАННЯ ДЛЯ НІМЕЦЬКИХ ВАГОНІВ

Від німецької конструкції тут залишилося лише кілька фрагментів кузова та рами візків

ЗУСТРІЧАЮТЬ ЗА ФАРБОЮ

У понеділок, 24 липня, до столиці з вагонного депо Каховка після капітально-відновлювального ремонту прибули два пасажирські вагони. Це була так звана обкатка відновленого рухомого складу. У свій перший робочий рейс новачок вирушить із Одеси вже наприкінці місяця. Хто б міг подумати, що виблискуючий на сонці блакитною фарбою красень — це старий німецький вагон 1986 року будівництва. Щоправда, від німецької конструкції тут залишилося лише кілька фрагментів кузова та рами візків. На старий хребет ремонтники вагонного депо Каховка «одягнули» нові комплектуючі від українського виробника. Кузов нічим не відрізняється від кузова новозбудованого вагона — такі ж форми, колір, пластикові вікна. «Спеціальні двокомпонентні лакофарбові матеріали наносилися на поверхню вагона у фарбувально- сушильній камері. Власне тому поверхня така блискуча і гладенька. Відповідно до збільшених гарантій- них термінів, ця новітня фарба значно довше — до 5—7 років — захищатиме кузов від корозії. Тож вагон довго матиме належний естетичний вигляд», — розповів головний інженер вагонного депо Каховка філії «Пасажирська компанія» ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Молчан. Заходимо до тамбура. Його стіни не обшиті пластиком, а облицьовані спеціальними листами нержавіючої сталі. Її поверхня — рифлена, тобто має дрібні заглиблення, тож подряпини від валіз тут будуть непомітними. Втім, не знаю, яким має бути багаж, аби пошкодити це антивандальне покриття. Я провела нігтями по стіні — на ній не лишилося й сліду. Рифлений лист товщиною 4 мм «вистояв» проти міцного жіночого манікюру. Та навіть якщо хтось і зуміє пошкодити, скажімо, «кравчучкою» стіни тамбура, провідник відполірує їх за допомогою спеціальних сучасних засобів, і подряпини зникнуть.

СРІБЛЯСТО-СІРИЙ ДИЗАЙН

Інтер’єр вагона виконаний у сріблясто-сірих кольорах. Таке оформлення дизайнери — фахівці Департаменту пасажирських перевезень далекого сполучення ПАТ «Укрзалізниця» — обрали не випадково. Як відомо, кольори можуть впливати на психоемоційний стан людини. У сучасному світі сірий — це колір бізнесу і твердої, як скеля, стабільності. Світло-сірий заспокійливо діє на психіку і допомагає контролювати емоції, налаштовує на доброзичливе спілкування і добре заспокоює. Далі помічаємо білі квадрати по обидва боки вікна. Виявляється, то потаємні розетки, які заховали від допитливих дітей. Така зручність є у кожному купе, розташована вона не на верхній полиці чи під стелею, а поруч зі столом. Тож можна підключити ґаджет чи мобільний телефон і мати змогу зручно та довго серфити в інтернеті. Любителі почитати під час подорожі позитивно оцінять персональні лампи денного світла, які є біля кожної полиці. Світло м’яке, тож не дратуватиме сусідів, що теж дуже важливо. Вікна в купе мають два рівні захисту від сонця та ліхтарів. Сучасні ролетні системи дають можливість вибора: можна затулити сонце сітчастою тканиною, а якщо хочеться зовсім заховатися від нього, то цупкою, щільною. І та, й інша виготовлені з вогнетривких матеріалів.

 

ТОЙ САМИЙ ТУАЛЕТ «НА МІЛЬЙОН»

Наступним об’єктом дослідження став санвузол, який викликав хвилю критики в інформаційному просторі через свою вартість. Для початку скажемо, що тендер на поставку цього комплектуючого виграв вітчизняний виробник. Його продукція значно дешевша за європейські аналоги таких вакуумних систем. Треба зауважити, що стільки коштує не один унітаз, а комплект агрегатів, яким обладнано купейний вагон. Користувач побачить не один, а два унітази на вагон і дві раковини, вода з яких не виливається на колію, а стікає до спеціального накопичувального резервуара під кузовом. Також є ще мікропроцесорний пульт управління вакуумним туалетом в робочому купе провідника. Це своєрідний мозковий центр, який не лише відповідає за вчасне нагнітання вакууму. Він знає, що робити, коли в системі впав тиск або до неї потрапив сторонній предмет тощо. І це ще не все. У робочому тамбурі, під обшивкою на стелі, прихована насосна станція з компресором та ресивером, які, власне, і створюють вакуум. Виробник дав гарантію на свою продукцію на рік і зобов’язався здійснювати технічне обслуговування та програмне налаштування вакуумної системи.

КЛІМАТ-КОНТРОЛЬДЛЯ ПАСАЖИРА

Варто сказати, що ми досліджували інтер’єр у 30-градусну спеку. Втім, про це згадали лише тоді, коли вийшли на вулицю, аби краще роздивитися візок вагона, оснащений системою гасіння коливань. І поки фахівці розповідали про сучасні технології, застосування яких дозволило збільшити міжремонтний пробіг пасажирського вагона в 1,5 разу, я думками була у прохолодному вагоні. Тож перевела розмову на іншу тему — систему кондиціонування, і ми знову повернулися в салон. Комфортну температуру в купе створював даховий кондиціонер. «Дахова система кондиціонування герметична. Вона не допускає витікання холодоагенту, тож не потребує частого заправляння і безпечна для пасажира. Такий вітчизняний кондиціонер не вимагає щорічного технічного обслуговування, як старенький німецький НАБ-2. Практика показує, що ця дахова система може працювати без збоїв майже 10 років», — розповів про переваги в. о. заступника начальника філії «Пасажирська компанія» ПАТ «Укрзалізниця» Віталій Іванов. Та найголовніше, що цими «легенями» вагона можна керувати: кондиціонер має систему кліматконтролю. Тобто якщо пасажирам холодно чи спекотно, провідник може виставити комфортну для них температуру.

КОМФОРТНИЙ ОФІС ПРОВІДНИКА

Робоче купе провідника виглядає як сучасний пульт управління вагоном з великою кількістю девайсів. Тут і протипожежний контроль, і контроль технічної справності вагона, перетворювачі напруги, безліч перемикачів та сенсорна панель керування різними процесами. Новинкою в цій системі є функція звукового сигналу. Тож у разі чого провідник дізнається про небезпеку, навіть не перебуваючи в робочому купе. Офіс стюарда обладнаний різними шафками, де можна поставити посуд, розмістити кондитерські вироби, білизну. Також у розпорядженні провідників холодильник та мікрохвильова піч. Тож продукти у вагоні зберігатимуться за належного температур ного режиму, а пасажир зможе розігріти їжу.

НЕ ВОГНЕГАСНИКОМ ЄДИНИМ

Приємно здивував вміст невеликої шафки, розміщеної практично посеред вагона. У ній — шланг пожежогасіння та кран. Довжина рукава дозволяє забезпечити доступ води у будь-яку частину вагона. «Поруч з пожежним шлангом є кнопка. Вона активує подачу води до салону зі спеціального резервуарного баку із постійним запасом (80 л) води», — пояснює заступник начальника з ремонту вагонного депо Каховка Дмитро Рябуха. І хоча малоймовірно, що у вагоні почнеться пожежа, але в разі такої надзвичайної ситуації можна скористатися не лише вогнегасником, а й спеціально обладнаною установкою пожежогасіння. Саме цього вимагають сучасні стандарти безпеки.

БУЛО СТАЛО

 

ВАРТІСТЬ НОВОГО ВАГОНА МАЙЖЕ ВТРИЧІ ВИЩА, ТА Й ВІТЧИЗНЯНІ ВАГОНО-БУДІВНІ ЗАВОДИ МАЮТЬ ПЕВНІ ОБМЕЖЕННЯ В ПОТУЖНОСТЯХ І НЕ ЗМОЖУТЬ ШВИДКО ПОБУДУВАТИ ВЕЛИКУ КІЛЬКІСТЬ НОВИХ ВАГОНІВ.


ПРЯМА МОВА

Член правління ПАТ «Укрзалізниця» Сергій МИХАЛЬЧУК:

«За часи незалежності України інвентарний парк пасажирських вагонів Укрзалізниці скоротився майже вдвічі. Вагони, які експлуатуються понад максимально допустимий заводом-виробником термін служби — 28 років, становлять 65,3 % нашого парку. Якщо не вжити термінових контрзаходів, за декілька років ми не матимемо, чим возити пасажирів. Адже востаннє нові пасажирські вагони закуповувалися ще на початку 2000-х років. Аби виправити ситуацію, ми вимушені нарощувати обсяги капітально-відновлювального ремонту рухомого складу на базі п’яти вагонних депо філії «Пасажирська компанія» ПАТ «Укрзалізниця». Цього року планується підняти 91 вагон в умовах наших депо і 62 — на сторонніх заводах. Принагідно нагадаю, що цього року буде закуплено 50 нових одиниць рухомого складу від українського виробника. Вже отримали 12, чекаємо ще на 38 вагонів. Втім, вартість нового рухомого складу постійно зростає. Торік вагон із заводського конвеєра вартував 16 млн грн, цього року — майже 19 млн грн. На наступний рік прогнозована ціна закупівлі однієї одиниці — 23,5 млн грн. Тому капітально-відновлювальний ремонт — єдина можливість утримувати робочий парк у необхідному обсязі. Адже вартість ремонтних робіт на виробничих потужностях компанії ось уже чотири роки поспіль тримається на одному рівні — 8,5 млн грн. Таку цінову планку вдається втримати за рахунок закупівлі комплектуючих від вітчизняного виробника. Сьогодні українська продукція становить 94 % всіх використаних вузлів та матеріалів. Донедавна це було 70 %.

 

Ми й надалі будемо вести переговори з українським бізнесом, аби максимально збільшити кількість української продукції, використаної для капітально-відновлювальних робіт. Це значно зменшує й наші експлуатаційні витрати, бо сервісні послуги українського виробника доступніші. Незважаючи на деякі проблемні моменти під час проведення тендерних процедур, вже закуплено 85 % комплектуючих, необхідних для відновлення визначеної кількості вагонів у цьому році. Хочу сказати, що якість матеріалів, які використовуються сьогодні, значно краща, ніж у 2010 р., коли було відремонтовано 50 вагонів, чи в 2014 р., коли востаннє депо капітально відновило вісім вагонів. Високоякісний дихаючий пластик, антивандальна обшивка тамбура, система кондиціонування з клімат-контролем, екологічні санвузли тощо. З технічної точки зору цей вагон практично нічим не відрізняється від нового. Вже завтра у складі нічних швидкісних потягів він буде перевозити пасажирів на найбільш затребуваних напрямках. Планується протягом наступних трьох років відновлювати цим видом ремонту по 200 купейних вагонів щорічно. Відтак пасажири отримають комфортний вагон, а компанія уникне дефіциту рухомого складу.


Провідник Миколаївського пасажирського депо «Пасажирської компанії» ПАТ «Укрзалізниця» Сергій ФІЩЕНКО:

 «У цьому вагоні зручне все! Сучасна система управління, контроль безпеки руху, комфортабельні умови, клімат-контроль, який працює навіть під час стоянки. Розетки також функціонують постійно. Причім вони є в кожному купе, й пасажирам не треба вистроюватися в чергу, щоб підзарядити телефон у коридорі. Ролети на вікнах замінили фіранки-пилозбірники. Тепер не треба їх щотижня відправляти у пральню. Протер вологою ганчіркою, й вони чисті та виглядають як нові. Титан, до речі, — від залізничників, продукт вагонного депо Синельникове — дозволяє напоїти пасажирів чаєм за будь-яких обставин, адже опалення у вагоні комбіноване. В будь-який момент можна скористатися електромережею 220 Вт, твердим паливом чи підключитися до високовольтної мережі. А яка тут звукоізоляція! Навіть шум від вантажного состава, що проходить поруч, майже не помітний. Мрію, щоб такі умови праці мав кожен український провідник. Безперечно, пасажирам сподобається цей комфортабельний вагон».

 


 

Кондиціонер з функцією клімат-контролю працює навіть на зупинках

Це мозковий центр біотуалету, який відповідає за нагнітання вакууму і знає, що робити, коли в системі збій

Тетяна КОПИЛОВА, «Магістраль».
Фото Сержа ГОНЧАРОВА.
Інфографіка Олексія ПОСУДІЄВСЬКОГО