Друк
24.01.2014

Львівська залізниця вкрай стурбована ситуацією навколо оформлення прав на землю у смузі відведення магістралі

Відповідно до чинного законодавства України Львівська магістраль активно проводить роботу з виготовлення документів, які підтверджують право залізниці на землі, що потрібні підприємству для діяльності, розвитку та забезпечення безпеки перевезень пасажирів та вантажів. У користуванні ДТГО «Львівська залізниця» перебувають земельні ділянки загальною площею 35 380 га, з них протягом 1994-2014 року (станом на 20.01.2014 року) оформлено право землекористування на 28 170 га. Триває робота з оформлення 7 209 га землі.

Важливу і копітку роботу працівникам магістралі ускладнюють не лише багаточисельні вимоги до правильного оформлення документів, робота в архівах, виготовлення та затвердження технічної документації, але насамперед те, що у багатьох випадках залізничники стикаються з проблемою самовільної роздачі земель підприємства. Сільські і селищні ради свідомо чи несвідомо роздають земельні ділянки у полосі відводу залізниці громадянам, а ті у свою чергу використовують територію для зведення будинків, гаражів, прибудинкових споруд. Навіть розуміючи, що земля, на якій господарюють, належить залізниці і потрібна для повноцінного функціонування магістралі, селяни не погоджуються віддати ділянки, посилаючись на рішення місцевих органів влади.

Час від часу, оглядаючи приколійні території, залізничники натрапляють на місця, де землю впритул до колії самовільно обгороджують і ведуть будівельно-господарські роботи! Такі споруди не лише порушують технологічний процес роботи залізниці, заважають проїзду техніки, унеможливлюють розбудову колій та приколійної інфраструктури, але насамперед наражають на реальну небезпеку пасажирів у поїздах та працівників магістралі — адже у разі надзвичайного випадку спеціальний залізничний та автомобільний транспорт не зможе дістатися до потрібного місця. 

У містах непоодинокі випадки житлової забудови поблизу колії. Порушивши вимоги закону і будівельні норми, люди зводять житло вздовж колії, а з часом, забувши про порушення, починають скаржитися на шум чи вібрацію, звертаються до залізниці з проханням відгородити їх будинки від колії. Однак першопричиною незручностей є якраз необдумане самовільне будівництво, легковажна згода знехтувати законом заради власної вигоди.

Серед проблем, через які залізниця не може завершити інвентаризацію своїх земель, передача органами місцевого самоврядування та державної влади земельних ділянок смуги відведення залізниці стороннім особам, наявність технічних перетинів земельних ділянок сторонніх осіб із землями смуги відведення залізниці, відмова органів державної влади у наданні дозволів на виготовлення технічної документації із землеустрою та її затвердження та інші.

Шукати справедливого рішення Львівській залізниці доводиться у судах. Протягом 2009-2013 років юристи понад 150 разів зверталися з відповідними позовами, а також залізниця зверталася до прокуратури. Щоразу у таких випадках залізничники наголошують, що не лише користуються зазначеними землями уже понад 100 років — від часу прокладання залізничних колій та встановлення відповідно до вимог будівництва, функціонування та перспектив розвитку залізниці меж території відводу, — але й вчасно і в повному обсязі сплачують усі податки до відповідних місцевих бюджетів, тим самим підтверджуючи своє право на визначені території. До прикладу, протягом 2013 року Львівська залізниця сплатила 21 мільйон 947 тисяч гривень податку на землю, хоча частиною цих земель не може у повному обсязі послуговуватися, оскільки ділянки є у користуванні інших осіб.

У розрізі областей ситуація з оформленням речового права на користування землею залізниці виглядає таким чином: у Львівській області залізничники ще працюють над оформленням 873,5 га землі (з них 30,6 га у Львові), у Тернопільській області проблемними залишаються 262,4 га, в Івано-Франківській – 640,5 га. Найскладніша ситуація на Буковині – там проблемним для залізничників є оформлення 1161,1 га землі. У Рівненській, Волинській та Закарпатській областях сьогодні триває робота з реєстрації речового права на земельні ділянки.

Залізничники сподіваються на розуміння і підтримку як від органів місцевого самоврядування, так і від громадян, які отримали земельні наділи на території залізничних об’єктів чи у смузі відведення. Львівська магістраль чітко виконуватиме винесені судами рішення, забезпечуватиме безпечне функціонування залізниці, відстоюватиме і надалі право підприємства на діяльність та розвиток на законно визначених землях.

Довідково: Відповідно до ст.68 Земельного кодексу України, ч.2 ст.6 Закону України «Про залізничний транспорт» до земель залізничного транспорту належать землі смуг відведення залізниць під  залізничним полотном та його облаштуванням, станціями з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв’язку, водопостачання, каналізації; під захисними та укріплювальними насадженнями, службовими, культурно-побутовими будівлями та іншими спорудами, необхідними для забезпечення роботи залізничного транспорту. 

Органи, що розпоряджалися земельними ділянками залізниці, не враховували, що розмежування земель державної і комунальної власності не було проведено відповідно до вимог ЗУ «Про розмежування земель державної і комунальної власності», що діяв до 01.01.2013,  відповідно всі землі, крім земель, переданих у приватну власність, були державними, а оскільки на них розташовані об’єкти залізниці, то передача у приватну власність земель залізниці суперечить ст.84 Земельного кодексу України, відповідно до якої  землі під державними залізницями належать до державної власності  та не можуть передаватися у приватну власність.