Друк
16.04.2014

Одеська залізниця зазнала 348,5 млн грн збитків у приміському сполученні

Одеська залізниця щороку зазнає збитків, забезпечуючи приміські пасажирські перевезення.  Протягом 2013 року послугами Одеської залізниці у приміському сполученні скористалися 27,2 млн пасажирів. За минулий рік  сума збитків зросла на 12,3% порівняно з 2012 роком та сягнула 38,1 млн. грн. Рівень збитковості яскраво ілюструє відсоток покриття витрат доходами – за 2013 рік цей показник становив 13,3%, тобто з кожної вкладеної гривні повертається тільки 13 копійок.

Головною причиною недоотримання компенсації є негативна тенденція формування бюджетів органами самоврядування всіх рівнів для подальшого погашення заборгованості перед залізницею за перевезення пасажирів пільгових категорій. Щорічно залізниця надає в обласні та районні адміністрації розрахунки сум для 100% компенсації, проте в бюджет заздалегідь закладаються суми нижчі за необхідні. У 2013 році по Одеській області перевезено 1,4 млн пасажирів пільгових категорій на суму 16,6 млн грн., а компенсації отримано 59,8% від необхідної суми. У цілому за останні п’ять років залізницею недоотримано 39,1 млн грн. по Одеській області. По місту Одеса за 2013 рік перевезено пасажирів на суму 9,7 млн грн., а компенсовано тільки 4,3 млн грн. (44,6%). За останні п’ять років по місту Одеса залізницею недоотримано 34,1 млн грн.

Проте залізничники усвідомлюють високий рівень соціальної значимості приміського сполучення для пасажирів, адже щодоби Одеською залізницею курсують 56 пар приміських поїздів, з них по Одеській області – 25 пар (у напрямках Вапнярки, Котовська, Роздільної, Колосівки та Білгород-Дністровського).

Слід зазначити, що з 1994 по теперішній час електропоїзди не закуповувались. До 2015 року зношеність електропоїздів становитиме 82%. Останні шість років на капітальний та поточний ремонти електропоїздів для Одеської області витрачено 71,4 млн грн., що становить лише 49,4% від необхідних витрат, а дефіцит коштів на підтримання у робочому стані рухомого складу з 2008 по 2013 роки становить 144,5 млн грн., крім цього, на модернізацію електропоїздів залізницею витрачено11,8 млн грн., на розвиток інфраструктури – 5,3 млн грн., на придбання технологічного обладнання – 5,1 млн грн.

Однак, незважаючи на значні витрати та серйозні збитки, за минулий рік Одеська залізниця не скасувала жодного приміського поїзда. Проте залізничники застерігають, що постійне недоотримання коштів від адміністрацій може призвести до пошуків залізницею шляхів зниження обсягів приміських перевезень.

 Довідково:

Основні причини збитковості приміських перевезень:

 - перевезення 26  пільгових категорій пасажирів;

- застосування економічно необґрунтованих тарифів на перевезення пасажирів (при цьому не працює механізм компенсації збитків, що передбачено Законом «Про залізничний транспорт»);

- значні експлуатаційні витрати на утримання зношено рухомого складу та інфраструктури;

- не врегульовані на законодавчому рівні відношення між органами влади і залізницею, як суб’єктом господарських відносин.